HH Ravintolat on vakiinnuttanut paikkansa ravintola- ja catering-alalla ja vähitellen kasvattanut toimintaansa vuosien saatossa. Yritys on epävarmoista ajoista huolimatta onnistunut turvaamaan toimintansa. Helsingin kolmessa satamassa sijaitsevat satamaravintolat palvelevatkin vilkkaimpina päivinä tuhansia kahvinjuojia, kertoo ravintoloitsija Henri Häkkinen.
– Satamaravintolat palvelevat pääosin lähteviä matkustajia, jotka ovat yleensä hyvällä mielellä, matkabudjetti maksimissaan, positiivista asiakaskuntaa.
Satamaravintoloiden lisäksi HH Ravintoloilla on myös lounasravintola Pasilassa, catering-toimintaa sekä uutena tulokkaana Vuosaaren golfkentän yhteyteen avattu kausiravintola, joka palvelee kaikkia asiakkaita maalis-huhtikuusta aina lokakuuhun saakka. Kahvi on avainasemassa kaikessa liiketoiminnassa.
– Viime keväänä avattiin klubiravintola Links Vuosaari Links -golfkentän yhteyteen. Kyseessä on kausiravintola, joka palvelee golfaajien lisäksi myös lähialueiden yritysasiakkaita lounaalla. Kahvi on keskeisessä roolissa kaikissa toimipisteissä. On kunnia-asia tarjoilla hyvää kahvia asiakkaille.
Suomalaisten kahvitottumukset ovat viime vuosina olleet tummenemaan päin. Myös espressopohjaisten erikoiskahvien sekä cold brew -pohjaisten kahvijuomien suosio on ollut nousujohteista. HH Ravintoloissakin kylmien kahvijuomien kysyntä on noussut viimeisen parin vuoden aikana vahvasti ja niihin myös panostetaan entistä enemmän.
– Kylmäkahvien menekki näkyy lämpimänä aikana, mutta siitä on tullut suosittu tuote ympäri vuoden ja se on vakiinnuttanut paikkansa meidän kahvimenulla. Asiakkaat tykkäävät Löfbergistä, siitä tulee positiivista palautetta. Tumma kahvi on myydyin tuote.
HH Ravintolat on Löfbergsin pitkäaikainen kahvikumppani. Myös Löfbergsin uusi, Vantaan Varistossa sijaitseva koulutuskeskus on yritykselle tuttu. Henkilökunnan säännöllinen koulutus on tärkeässä roolissa HH Ravintoloiden toiminnassa, ja jokaiseen toimipisteeseen koulutetaan oma ”masterbarista”.
– HH Ravintoloilla on ympäri Helsinkiä monipuolista ja ennen kaikkea tasokasta kahvila- ja ravintolatoimintaa, jossa valikoimamme pääsee hyvin esille. Kehitämme heidän kanssaan myös mm. esillepanoratkaisuja, jotta pystyisimme palvelemaan kuluttajia yhdessä entistä paremmin, kertoo Löfbergs Suomen Head of Marketing Leif Sjöblom.
– On ollut antoisaa nähdä HH Ravintoloiden liiketoiminnan laajenevan ja kehittyvän vuosien saatossa.
Häkkinen pitää hyvänä asiana sitä, että tavarantoimittajaa kiinnostaa, kuinka yrittäjällä menee. Sujuva yhteistyö on kaiken a ja o, ja kaiken tulee olla myös vastuullista ”pavusta kuppiin.” Häkkisen mukaan on tärkeää, että tarjolla on ensiluokkaisia tuotteita. Kahvin lisäksi myös asiakaskokemuksen täytyy olla piristävä.
– Onnistunut asiakaskokemus pitää sisällään sen, että saa haluamansa kahvijuoman miellyttävän asiakaspalvelun kera. Pyrimme piristämään fiilistä ja makunystyröitä, Häkkinen kiteyttää.